Tijdens een verkoopgesprek met een potentiële opdrachtgever stelde mijn collega eens de vraag: “… en waar zie je bij jezelf nog ontwikkelkansen?”
Gesprekken met CEO’s gaan vaak over het ontwikkelpotentieel van anderen. Er is een goed beeld van de talenten maar zeker ook van de tekortkomingen van de medewerkers. Voor ons is dat laatste goed nieuws want daar kunnen we wat mee.
Objectief oordelen over je eigen performance is niet eenvoudig bleek bij de beantwoording. Daar hebben we vaak een ander bij nodig. En voor de man of vrouw aan de top is dat best lastig. Want hoe modern we ook leiding geven, om je baas te duiden op zijn/haar ontwikkelpotentieel daar is moed voor nodig.
Presenteren
Laten we het eens hebben over presenteren. Als ik mensen in mijn coaching praktijk heb (en dat zijn veelal ervaren sprekers), dan stel ik de vraag: “Welk doel heb je met jouw presentatie?” Er kan dan de volgende dialoog ontstaan.
“Nou, ik ga wat vertellen over ….” en ik word uitgebreid geïnformeerd over een bepaald onderwerp. Mijn coachee begint als het ware de presentatie alvast met mij te oefenen. Op enig moment onderbreek ik met de vraag: “Is dat je doel of is dat wat je gaat doen?” En dan leg ik uit dat, als wat je gaat doen tevens je doel is, je dan in principe geen publiek nodig hebt. Een beetje flauw natuurlijk maar meestal volgt een glimlach als bewijs dat het kwartje is gevallen. Enfin, coaching kan beginnen…
Kerst 2020
CEO Nederland staat aan de vooravond van de Kerst- en nieuwjaarstoespraken. Misschien bent u al begonnen met wat zinnen op papier te zetten. Ik heb in mijn leven vele eindejaar toespraken mogen aanhoren. Wat mij daarbij opviel is de min of meer universele vaste format van de speech. Welkom, terugblikken, wat cijfers, compliment richting medewerkers (“… want zonder jullie …”), hier en daar een grapje, hoopvol over de toekomst en op naar de borrel.
Niets mis mee, we zijn het zo gewend en mensen komen best wel in beweging. Maar er is nog zo veel potentieel dat blijft liggen in onze presentaties en speeches. Eén van mijn opleiders vertelde het volgende over onbenut potentieel: “… you’re selling them short …” en met them bedoelt hij je publiek.
Verbinden
De toespraak die u rond de jaarwisseling gaat houden kon wel eens de belangrijkste zijn uit uw carrière en bepalend voor de toekomst van uw organisatie. Naar verwachting zult u dat op afstand van achter uw pc moeten doen met alle beperkingen van dien. Afstand, de draak van de afgelopen maanden. Medewerkers raken de aansluiting kwijt. Mensen zijn bezorgd en dat is dan nog voorzichtig geformuleerd.
Als ik u één tip mag geven, laat uw boodschap over VERBINDEN gaan en over niets anders. Deel uw eigen zorg en gemis. Spreek uit dat u beschikbaar bent. Even geen informatie zenden maar woorden recht uit het hart die aanmoedigen.
Misschien betekent dit voor u een verlies van houvast aan een vertrouwd format. Maar nu meer dan ooit is het tijd om al uw leiderschapstalent te mobiliseren. Omdat uw medewerkers moeten ervaren dat ze er echt bij horen, dat ze gezien en gehoord worden voor wie ze zijn.
Rudolph Huizinga
Presentatorcoach